Semlm aku de gtau nk cite sal sejarah sal kolam air peneh tu kn..so ni aku nk story sal kolam air paneh tu..
Menurut cerita orang-orang tua disini,dahulunya kawasan ini adalah sebuah kawasan perkampungan melayu.Suatu hari diadakan satu jamuan kenduri kahwin di kawasan tersebut,kenduri itu diraikan dengan meriah sekali.
Pada sebelah malamnya penduduk diraikan dengan joget lambak.Pengantin diraikan dengan meriah dan gembira.Salah seorang penduduk telah mengahwinkan ayam dengan anjing diatas pelamin tersebut.ada seorang perempuan tua dengan cucunya telah menghalang penduduk tersebut kerana perbuatan tersebut tidak elok tetapi penduduk tersebut meneruskan perbuatan berkenaan.Pada masa yang sama tiba-tiba berlaku hujan ribut serta kilat yang amat dasyhat sekali.Perempuan dan cucunya pergi dari situ untuk menyelamatkan diri.
penduduk-penduduk tidak menghiraukan apa yang berlaku malah meneruskan perbuatan tersebut.Tiba-tiba terjadi satu letusan dan air yang membuak keluar dari bumi.Hanya perempuan tua dan cucunya yang selamat dari kejadian itu.Maka terjadi la kolam air panas dikawasan kampung tersebut sehingga ke hari ini.Sejarah menjadi bualan hingga kini dan menjadi tauladan kepada penduduk-penduduk disini.

moral dr cite ni..gile pe nk kawin kn ayam dgn anjing..ntah ajaran sesat mana la depa ni pakai.mklumla dulu2 xde bende nk buat hibuaran so pkara2 cm tu pn leh depa buat hiburan..pekara cm tu mmg x elok,berdosa besar..semoga pe yg berlaku dijdkan pegajaran utk kite skrg..cite kat atas tu mmg benar berlaku sbb dhulu kwasan kolam tu mmg de tapak2 rumah..cuma kdg2 cite2 lama ni byk ditokok tambah..tp yg aku dgr itulah storynye..

5 bebelan:

conan berkata...

Macam cite sejarah... Tapi syok jugak berendam dalam air paneh ni sekali sekala.

RAJA NORAZAH RAJA ISA berkata...

bukan mcm dh,mmg sejarah pn..uik tu air paneh tu..mau masak ko conan..

aRe_uDear berkata...

hohooo.. cenggitu ker sejarahnye kzah... baru r tau... bile laa nak lelepak sane tuh..

RAJA NORAZAH RAJA ISA berkata...

ye cenggitu le kisahnye..nk lepak leh tp kna tahan la...mau masak kite nnt ayu..nak tgk mai la cni..

qaseh & hubby blog berkata...

nanti kita g ek ramai...yuhhuhu





AwArD